My Journal: WAN

Friday, March 21, 2008

WAN

Rasa sayu sangat hari nie. Entah kenapa, sejak pulang dari menziarah wan di hospital semalam, aku asyik teringatkan wan jer. Macam mana keadaan wan sekarang yek? Semalam masa menziarah wan di HKL, aku terkejut melihat keadaan wan yang terlalu uzur.. Tak macam 3 bulan lepas. Keadaan wan terlalu lemah. Dia tak boleh menelan makanan, minum air pun tak nak, susah bernafas, dan dah tak kenal orang lagi.Ya Allah!! nak menangis rasanya bila aku melihat keadaan wan. Bila kenangkan keadaan wan, aku betul2 tak setuju dengan tindakan makdak dan suami memberi keizinan kepada doctor untuk menebuk lobang diantara tulang rusuk dan peparu wan. Mengikut doctor, wan mengidap peparu berair. Tindakan doctor tebuk lubang di dada wan hanya bertujuan untuk mengambil sample air dan buat kajian, bukannya nak buang air di luar peparu. Aku tak setuju!!!! Tindakan nie hanya membuatkan wan bertambah sakit!!!! Wan sudah tua.. dah berumur 89 tahun.. Sudah terlalu uzur!!!

Yang amat menyedihkan, makdak langsung tak dengar cakap abah.. Abah merayu suruh makdak batalkan operation wan, tapi dia tak hiraukan.. Abah tidur di HKL malam tadi. Dia temankan wan sehingga pagi. Pukul 8.00 pagi wan dihantar kebilik bedah. Akibat tak sanggup melihat wan dihantar kebilik bedah, abah terus balik rumah.. Abah tak tunggu sehingga wan habis operation.

Macam mana keadaan wan sekarang yek? Mampukah dia menahan kesakitan yang dialaminya itu? Aku hanya mampu berdoa agar Allah swt meringankan penderitaan wan. Ya Allah ampunkan segala dosa-dosa wan aku. Janganlah kau pikulkan kepadanya apa yang tak mampu dipikulnya. Ya Allah, kurniakanlah rahmatMu buat wan.

Firman Allah swt :
" Dan barang siapa yang Kami panjangkan umurnya niscaya Kami kembalikan dia kepada kejadiannya (maksudnya kembali lemah dan kurang akal). Maka apakah mereka tidak memikiran?
Surah Yasin Ayat 68

No comments: