My Journal: Jangan Melampau Jika Bertelingkah, itu dibenci Allah SWT

Thursday, September 25, 2008

Jangan Melampau Jika Bertelingkah, itu dibenci Allah SWT

Hari ini adalah hari ke-25 umat Islam berpuasa. Hari ini juga, adalah hari di mana saya gagal dan tewas lagi menahan nafsu amarah yang sememangnya sudah menyala-nyala semenjak dari semalam.

Memang benar manusia tidak lari dari membuat kesilapan. Tetapi adakah manusia bersedia menerima teguran daripada seorang manusia yang lain apabila telah cuai dalam melaksanakan tugas? Adakah manusia bersedia menerima teguran dengan hati terbuka dan ikhlas memohon kemaafan di atas kekilafan mereka?

Apabila berlaku sesuatu kecuaian berhubung dengan data pekerja lebih -lebih lagi perkara yang melibatkan periuk nasinya dan pekerja tersebut membuat aduan berkenaan dengan ketidakpuasan berhubung jalan penyelesaian yang diberikan oleh pihak pengurus, maka statement pekerja tersebut dianggap sebagai satu cemuhan dimata pengurus terbabit?

Adakah sekiranya pekerja terbabit meminta pandangan daripada rakan sekerja kerana tidak berpuas hati berhubung dengan cara pihak pengurus yang ternyata sekali tidak bijak dalam membuat keputusan dianggap biadap dan memalukan?

Apalah ertinya menjawat jawatan sebagai seorang pengurus tetapi bersikap ke budak-budakan dalam membuat keputusan dan tidak melihat pandangan dan teguran pekerja bawahan dari sudut yang lebih positif, bersikap angkuh dan tidak ikhlas?

Even though I'm still an exec but for me supervisor/ manager should be a person who can motivate people, he/ she is a leader not bosses, learn from previous mistakes and gain respect from a team. A good manager is a person who seeing issues rises by the employees as an opportunity to show how much he/she concerns, rather than take it as another crisis to manage. Further, when things don't turn out the way he/she expected, recognize what could be done in different way and should try to solve problems in a good manner.

In my case, I have yet to see the above criteria’s inside 'that manager'. I'm very upset the way ‘that manager’ treats my issues. I'm also not sure how this issues can be solve within this 2-3 weeks because broad banding exercise will be effective in somewhere on Oct.

what else can I said..... Nasi sudah menjadi Bubur . Mungkin bukan rezeki saya

But, there is something that I would like to share. Al-Hamdullilah, it work on me and hope to those of you as well.

1. Ambil wuduk

2. solat 2 rakaat

3. zikir dan beristigfar banyak2 dan menangislah

4. berdoa dan mengadulah masalah kepada Allah swt.

Muhasabah Diri:

Sabda Nabi SAW " Manusia yang paling Allah SWT benci ialah berkeras kepala dalam perbalahan" (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Firman Allah SWT (maksudnya) "Dan di antara manusia ada mengagumkan engkau tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, dan dia bersaksikan Allah (bersumpah dengan mengatakan bahawa Allah ), padahal dia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu Muhammad)." (Surah al-Baqarah: 204).

Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w menyebut ciri manusia munafik itu empat, salah satunya: "Apabila dia berbalah, dia jahat". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Wassalam